יום שלישי, 11 באוגוסט 2009

קצת על הזנת RSS וגלישה אטומיות

מי שמכיר ישראלים היה יכול להיות בטוח, שכולם כבר יעברו לגלישה אטומית בלבד.
בפועל מעטים הישראלים שיודעים מה זה. אכן, בקרב ייחודי הסגולה ההיי טקיסטים גדול יותר הסיכוי למצוא אנשים, העושים שימוש ב- RSS, אבל בוודאי שעדיין לא ממש גילינו את הטכנולוגיה הזו.200px-Feed-icon.svg

  אז מי זה RSS בעצם? ומה קשרי המשפחה שלו ל- ATOM?
  ומהו הסמל הכתום הזה המופיע כמעט בכל בלוג ואתר חדשות?

להפתעתי מצאתי הסבר ברור דווקא באחד הפיתוחים של ראשי התיבות של הפרוטוקול : Rich Site Summary. 
אוקיי זה לא באמת השם המקורי אבל די עונה על המשמעות. 
השם האמיתי של הפרוטוקול Really Simple Syndication.
שני אחיו הצעירים Atom Syndication Format ו-Atom Publishing Protocol הינם בעלי שמות אף יותר מסובכים.

להלן תרגום אתר מורפיקס ל Syndication - הפצה בו-זמנית ישירה של תכנים, תוכניות ומידע לערוצי תקשורת שונים.

אז כפי שניתן להבין מהשם אנחנו מדברים בעצם על פרוטוקול הפצה של תקציר תכנים חדשים שנוספו לאתר. מה שהופך את היעלמותו מעניו של הישראלי המצוי, בעל היקף הסבלנות הדומה לזה של אישה הרה בדרך לשירותים, לחידה יותר קשה מחידתו של הספינקס.

השימוש העיקרי שמתבצע בערוצי הזנה הוא לעדכן שירותי אינטרנט שונים בתכנים מתאימים כגון: שירות ההרשמה להודעות דוא”ל של הבלוג הזה.
תוכלו לראות באתרים שונים עדכוני חדשות שבעצם מושכים את ההודעות מאתר אחר באמצעות RSS.

את המשתמש הביתי בוודאי מענינת קבלת הודעה על הודעות חדשות בבלוגים (כולל נמר אפור חברבורות כמובן) או אתרי ידיעות מתחומים שונים.
כיוון שמדובר על הפצת תוכן לקוראים או באנגלית Feed (הזנה), ניתן למצוא באתרים התומכים בהזנות מספר ערוצים המתאימים לנושאים שונים.
אתרים אלה מסמנים את הקישורים להזנות RSS באמצעות הסמל הכתום דמוי המשדר. ניתן גם לראות קישורים עם סמל זהה העונים לשם ATOM.

בנמר אפור חברבורות למשל, ניתן להירשם לשני ערוצים על ידי לחיצה על הכפתורים, שהוספתי במיוחד לצורך הפרסום הזה בתפריט מימין.

הפרוטוקול RSS נמצא בשימוש כבר מ- 1999. הפרוטוקול עצמו לא עשה הבחנה בין טקסט מעוצב ובין טקסט פשוט וגם לא תמך בריבוי שפות.
צמד פרוטוקולי ATOM הם אחיו הצעירים של RSS. מטרתם היתה לעשות קצת סדר בשיטות ההפצה המבולגנות של RSS. הסדר שעשו היה כל כך יסודי שנדרשו שני פרוטוקולים. אחד מסדיר את מבנה הנתונים והשני את צורת העברתם למשתמש.

נמר אפור עושה שימוש גם ב- RSS וגם ב- ATOM. תוכלו לראות קישור נוסף ל- ATOM בתחתית העמוד.

ע”מ לקבל את התכנים יש צורך בתוכנה היודעת לקבל אותם. כפי שציינתי בפרסום גלישה נעימה, רוב הדפדפנים החדשים כבר תומכים בהרשמה לערוצי הזנה. לחיצה על הקישור פשוט תעביר אתכם לעמוד המכיל את התקצירים שאליו ניתן להירשם.

האפשרויות האחרות כוללות תוכנות ייעודיות כגון  FeedReader, FeedDemon , אתרים ייעודיים כגון Google Reader ולאלה מכם שמשתמשים ב- Outlook 2007 ניתן להירשם להזנות גם דרכו. עוד כמה כלים ניתן למצוא באתר הישראלי rssfeeds.co.il.

מידע כיצד להישתמש בהזנות ניתן למצוא במדריך מצוין לשימוש ב- RSS באתר Ynet.

בעיני מוצאת חן התוכנה-אתר Google Reader, כיוון שהיא יוצרת לנו בעצם מעין עמוד המרכז את כל הנושאים, אותם אנו רוצים לקבל ללא צורך בהתקנה או הפעלת תוכנה נוספת, וללא צורך בחפירה ארכיאולוגית בינות למועדפים, כפי שעושים הדפדפנים.

כל ידיעה חדשה המתאימה לערוץ שאליו נרשמנו תופיע בתוכנת הקריאה שבחרנו. במידה והתוכן של הידיעה נראה מענין ניתן ללחוץ עליה ומיד נעבור לעמוד המלא באתר. לאחר שסיימנו לקרוא את הידיעה היא תעלם מהדף.
אכן, כל התהליך די דומה לקבלת דואר אלקטרוני.

על מנת לראות איך נראה הערוץ עצמו תוכלו לצפות בערוץ של נמר אפור חברבורות בקישור הזה.

כפי שניתן להבין ערוצי RSS מקושרים בד”כ לאתרי תוכן מלאים.
יחד עם זאת ריבוי הערוצים הוליד את הצורך בתיעוד ערוצים אלה ע”מ להקל על איתורם ועקב כך כנראה אף הוקם אינדקס ערוצי RSS בעברית.
תוכלו למצוא בו עוד מידע על שימוש ב- RSS ומאות ערוצים שונים.

לסיכום, חפשו את הסמל הכתום באתרים שנראים לכם מענינים ובמיוחד באתרים שאתם פוקדים הרבה, ותנו עליו קליק.
הפטנט הזה הומצא בשבילנו הישראלים. וכמו ישראלים טובים, מה שנותנים לנו בחינם, צריך לקחת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה