יום שני, 3 באוגוסט 2009

גלישה נעימה

לרובנו זה אולי נראה קצת מיותר.
או אולי יותר נכון, רובנו לא ממש יודעים למה לנגוע במה שעובד לנו כל כך טוב.
אז קצת לפני שאני מתחיל את הנושא הארוך הזה אני רוצה להגיד רק דבר אחד:

למה?!….. למה? למה? למה?!
למה להמשיך להשתמש בדפדפן בן שמונה שנים כאשר ישנן חלופות כל כך מוצלחות?

אם אתם משתמשים באותו דפדפן שבא עם התקנת המחשב שלכם, להלן השורה התחתונה ליתר ההודעה הזו:

לפני שאתם ממשיכים – שדרגו.
שדרגו שדרגו שדרגו. הדפדפן שלכם ישן ולא נתמך.

אז למי שעדיין לא הבין על מה מדובר להלן סיכום מלחמת הדפדפנים בכמה מילים.

בשנת 1995 החליטה חברת Microsoft לצ’פר את רוכשי מערכת ההפעלה Windows 95 בדפדפן משלה ובנתה את Internet Explorer 1. הדפדפן היה מבוסס על דפדפן ידוע בשוק בשם Spyglass Mosaic. כמובן שהמעשה התמים של שילוב הדפדפן הפשוט במערכת ההפעלה הפך לבסוף לשינוי אסטרטגי בתפיסת המחשב האישי של חברת הענק.

לאחריו גם הגיעה באזור Windows 1998 גרסה 4 של הדפדפן הנ”ל, ולאחר Windows 2000 עם גרסה 5, הגיעה גם תביעת ענק על נסיון לחיסול המתחרה התורן Netscape. רובנו לא ממש הבינו במה דברים אמורים. הלא דפדפן מגיע חינם יחד עם מערכת ההפעלה מזה 5 שנים לא?

אז נכון,מיקרוסופט משלמת סכומי ענק כתוצאה מהפרות של זכויות המפיצים של הדפדפנים האחרים ואנחנו המשכנו לקבל דפדפן כחלק ממערכת ההפעלה. כולם מרוצים. לא? לא ולא!

התוצאה הסמויה מעינינו היא שרובנו עדיין גולשים עם הגרסא 6 שקיבלנו עם מערכת ההפעלה Windows XP. גרסא זו יצאה לאור כבר בשנת 2001.

מיותר לציין שמאז הומצאו דפדפנים חדשים ואפילו Microsoft הוציאה שתי גרסאות ל- Internet Explorer העומד כרגע על גרסתו השמינית.

אז למה בעצם לשדרג ולאיזה דפדפן?
הסיבות לשדרוג הן רבות ורשימת הקניות לדפדפן הבא שלכם תציין כמה מהן. רובנו כמובן לא ממש יודעים מה ההבדל הטכנולוגי בין ActiveX ל- Java applet ולכן רשימת הקניות שלי מסתכמת ביכולות של הדפדפן שניתן לראות.

אבל הסיבה הברורה ביותר הינה שלא מעט אתרים החליטו להפסיק לתמוך טכנולוגית בגרסאות ישנות של Internet Explorer.
אין זה אומר שלא תוכלו לפנות ל- YouTube יותר אבל סביר להניח שלא ממש תוכלו להשתמש באתר שלהם בצורה מלאה.

הגדולים שביניהם הם Opera, Google Chrome, Internet Explorer וכמובן FireFox.
לא משנה לאיזה דפדפן תשדרגו להלן מספר דברים שכדאי לבדוק:

  • אולי החידוש הטכנולוגי הבולט ביותר הינו פרוטוקול RSS, המאפשר לקבל תקציר של ידיעות אלינו למחשב, ודרכו להיכנס רק לידיעות שמענינות אותנו. קצת יותר מידע מה זה RSS ולמה צריך את זה אפשר לקרוא בקישור הבא ב- Ynet.
    הדפדפנים החדשים יודעים להציג ערוצי RSS ישירות במועדפים שלנו ואין צורך בתוכנה מיוחדת לקבלת התקצירים.
  • גלישה פרטית – או בשמה הברור יותר “איך לגלוש לאתרי סקס מבלי שאשתך תדע” – ניתן להפעיל את הדפדפן בתצורה פרטית כך שלא תישמר כל היסטוריה על המחשב כולל “עוגיות”. מתאים מאוד כאשר רוצים להיכנס לחשבון הבנק ולהיות בטוחים שלא נשארות לנו שאריות אותן יוכלו האקרים לחטוף. כמובן שזה מתאים גם להסתרת פעילות בלתי חוקית/מוסרית. להורים המודאגים שבינינו כבר הזכרתי פתרונות ב"מה לסינון תוכן ולהכנת פצצות".
  • מהירות גלישה – תכונה שרק מי שכבר הספיק לוותר על Internet Explorer יודע כמה היא חשובה. מכל הדפדפנים הנ”ל זמן התגובה של Google chrome הוא המהיר ביותר. מניסוני עם Firefox ל- Explorer עוד דרך ארוכה לעשות כדי לתת ביצועים סבירים.
  • טאבים – היכולת לפתוח מספר אתרים בדפדפן אחד מקלה מאוד על מעבר בין החלונות קיימת כמעט בכל הדפדפנים החדשים.
  • תמיכה בתוספות והרחבות – יכולת זו קיימת כמובן גם ל- Internet Explorer וגם כמה גם ל Google Chrome אבל ללא ספק היא הסיבה האמיתית להתקנת Firefox.
  • איתור פריט בסימניות או מועדפים ע”י הקלדה של מילה מקל מאוד כאשר רוצים למצוא אתר שלא זוכרים איך קוראים לו.

לסיום אומר שוב:

שדרגו. כי מגיע לנו יותר.

2 תגובות:

  1. איזה דפדפן הכי טוב? אני משתמשת בgoogle Chrome אבל מצאתי כמה פעמים (כמו ב Ebay) שאקספלורר היה יותר טוב ושכמה אתרים לא תומכי כרום.

    השבמחק
  2. לי באופן אישי לקח כמה שנים להחליף את אקספלורר במשהו אחר ואני משתמש ב- Firefox. היום פשוט קשה לי לחזור לאקספלורר כי הוא איטי. והתוספות הרבות מאוד שיש ל- FF פשוט הופכות אותו לדפדפן מצוין. בלי התוספות נראה לי שכרום עדיף כי הוא יותר מהיר.
    אבל אי אפשר לוותר על התוספות. אחת התוספות למשל מאפשרת לפתוח עמוד מסוים בתוך אקספלורר אם הוא מוצג בצורה דפוקה. אני מניח שאני אכתוב על זה.

    השבמחק