יום שלישי, 18 באוגוסט 2009

“היצירה המשותפת” או “מה לבלוג ולזכויות יוצרים”

הגדולים ביתרונות הרבים של רשת האינטרנט הינם זמינות המידע והיכולת לפרסם יצירות לקהל רחב. בנוסף הביאה איתה הרשת את הרעיון של שיתוף המידע לציבור. במיוחד בעידן בו החברות הגדולות שולטות במדיה, הופך הרעיון של שיתוף היצירות לכל כך חשוב.

אכן, כל יוצר רוצה לשמור על זכויותיו, ולמנוע ניצול לרעה של היכולת להשתמש ביצירות שלו הזמינות ברשת. מן הסתם זכו לפרסום מקרים בהם הופרו זכויותיהם של אמנים וחברות תקליטים, בעיקר, בעת העתקת שיריהם ל- MP3.

האם שימוש בתמונה כגון זו שהוספתי לפרסום “ספרים רבותי, ספרים!” נכלל בהגדרה של הפרת זכויות היוצרים? במקרה זה זכויות האמן נשמרו. האמן שצילם את התמונה, William Hoiles, מפרסם את תמונתיו באתר flickr תחת רשיון שיתופי הנקרא Creative Commons או בעברית יצירה משותפת. דרישתו היא שיוסיפו אזכור למקור התמונה, שניתן לראות אם לוחצים על הקישור המוטבע עליה.

רשיונות שיתופיים מקנים רשות לעשות שימוש חופשי ביצירה שלכם תחת התנאים שבחרתם, ומונעים את הצורך לבקש זאת מכם בכל פעם מחדש. בכל מקרה אשר אינו תואם את הרשיון שבחרתם, עדיין נדרשת קבלת רשותכם. יחד עם זאת גם במקרים התואמים לרשיון שלכם, עדיין, כפי שמצוין בתחתית העמוד של הרשיון של Creative Commons בגרסא 2.5:

“זכותך לטיפול הוגן וזכויות אחרות הקבועות בדין אינן מושפעות בשום דרך על-ידי התנאים הנ"ל” גם בעת שיתוף היצירה.

הרעיונות העיקריים המקבלים התיחסות בכל הרשיונות השונים הינם:

  • מתן רשות לאחרים להציג את היצירה (או לעשות שימוש בתוכנה)
  • האם ניתנת רשות מסחרית להציג את היצירה
  • האם ניתנת רשות לשנות את היצירה וליצור יצירה חדשה מתוכה (או תוכנה חדשה)
  • סוג הרישוי המועבר ליצירה החדשה (אם רלוונטי)

חשוב להדגיש כי רשיון חופשי אינו הופך את היצירה שלכם לנחלת הכלל. כל עוד לא פרסמתם כי ברצונכם להפוך יצירה לנחלת הכלל כל יצירה שלכם מוגנת באופן מלא, וניתן לעשות בה שימוש רק בהתאם לחוק זכויות היוצרים . זאת עד לחלוף 70 שנה ממות היוצר, ואז תהפוך לנחלת הכלל ממילא.

Creative Commons הינו ארגון בינלאומי עם נציגות ישראלית שלקח על עצמו להסדיר את נושא זכויות היוצרים של יצירות משותפות. מטרתו העיקרית הינה לעודד תרבות של שיתופיות ויצירה. לצורך כך הארגון יצר תבניות שונות לרשיונות שיתופיים.

אני חייב להודות שאני אוהב יותר את הגרסא האנגלית של העמוד לבנית הרשיון המקשרת גם לרשיונות תוכנה (פירוט בנושא זה בהמשך). יחד עם זאת יש גם כמובן גרסא עברית.

התורם הגדול לרעיון השיתופיות ואולי גם הכי מפורסם הינו מיזם GNU, שהחל ב- 1983 כמיזם תוכנה לכתיבת מערכת הפעלה שתהיה חופשית (חינם חינם). כיוון שהמיזם נוצר מלכתחילה כרעיון שיתופי המאגד מתכנתים רבים היה צורך בהגנה על מתכנתים אלה מפני תביעות ולשמור על זכויותיהם. כך נולד GNU GPL או GNU General Public License. ניתן למצוא גרסא מקוצרת גם באתר של Creative Commons.

באופן אישי אני מקפיד לשמור על זכויות היוצרים של היצירות והמדיה בהן אני עושה שימוש פה בבלוג. כיוון שאני בעד שימוש חופשי ביצירותי, מן הסתם אוסיף קישור בנמר אפור חברבורות לרשיון אותו אבחר כמתאים די בקרוב, והייתי רוצה שישמרו גם על זכויותי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה