יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

שעון החורף כבר כמעט כאן

אז איפה תהיו במוצאי השבת הקרוב? אני מזיז את השעון. לרוב האנשים הזזת השעון הינה עניין של כיוון מספר שעונים בבית לפני שהולכים לישון. לאנשי הסיסטם (מנהלי מערכות) שבינינו זהו לילה לבן. או לפחות לחלק מאיתנו.

הזזת המועדים של המעבר לשעון הקיץ משנה לשנה הקשתה בעבר לקבע במערכות המחשב את הזזת השעון באופן אוטומטי, ועד היום בהרבה מערכות יש צורך של השבתה מלאה למשך שעה על מנת להזיז את השעון אחורה במעבר לשעון חורף.

קחו למשל פעולה פשוטה של משיכת כסף מכספומט. נניח שמשכתי את הכסף בשעה 1:30 בלילה וב- 2:00 הזיזו את השעון אחורנית כלומר ל- 1:00. ואז הפקדתי חזרה את הכסף ב- 1:01. נוצר מצב אבסורדי שבו אקבל ריבית על כסף שלא היה בחשבון.  אני מניח שהבנקים מתיחסים לבעיה הזו וישנו פתרון לסוגיה. ובעצם מדובר פה רק בחישוב של סכומי כסף, שניתן לפתור אותו די בקלות.

אבל מה קורה אם מדובר במערכת מצילת חיים? מה אם הייתי אמור לתת לחולה תרופה וכיוונתי את המערכת האוטומטית לעשות זאת בין השעות 1:00 ל- 3:00 ובאמצע הפעולה אנשי המחשוב הזיזו את השעון אחורה? החולה יקבל את התרופה לשעה נוספת.

לצורך כך עושים שימוש באזורי הזמן. השעון העולמי הנקרא Coordinated Universal Time או UTC משמש לצורך קביעת השעה הגלובאלית. שעון זה מותאם לסיבוב כדה”א סביב עצמו במרווח של עד 0.9 שניה. כיוון שמהירות הסיבוב של כדה”א יורדת עם חלוף הזמן, אנו שומעים מידי כמה שנים על הזזת השעון בשניה. זמן ה- 0 נקבע בגריניץ’ ומכאן השימוש במושג GMT - Greenwich Mean Time. פה בישראל אנו באזור זמן - GMT+2, כלומר גריניץ’ ועוד שעתיים. שעון הקיץ הופך אותנו למעשה ל- GMT+3. טוב כל זה מוכר וידוע אבל לא פותר את הבעיה של הזזת השעון.

פה נכנסת למשוואה עובדה קטנה שתמיד נוטים לשכוח. שעון הקיץ הוא בעצם כלי שאנו המצאנו. הלא כדור הארץ לא נע קדימה או אחורה ומדלג על שעה, כאשר אנו מזיזים את השעון, ולמעשה אין כל משמעות לשעון הקיץ מלבד זו שאנו נותנים לו. לראיה, בכל ארץ מזיזים את השעון במועד אחר, ובכל זאת כולנו יודעים להוסיף או להוריד את השעות הנדרשות, כאשר יש צורך בכך. כלומר אזורי הזמן הם עניין של תצוגת השעון יחסית ל- UTC ולא באמת העלמנו או הוספנו שעה. אנו בוחרים להתיחס לשעה 5:00 כאילו היא 6:00. כלומר כל העניין הוא בעצם לא מה המיקום הפיזי ביחס לסיבוב כדה”א סביב עצמו, אלא מה השעה שהשעון שלנו מראה.

העובדה הזו משנה את כל התמונה. כי בעצם ע”י השארת שעון המחשב הפנימי כפי שהוא (כלומר מותאם לשעה ב- UTC) ושינוי התצוגה כך שתוסיף שעתיים או שלוש על פי הצורך, אנו מאפשרים למערכות המחשב לקבוע חתימת זמן שאינה משתנה על גבי הנתונים. כאשר המערכת נדרשת להציג אותם היא מציגה לנו אותם בשעה המתאימה לנו. שיטה זו מאפשרת לכל מחשב בעולם להציג את הנתון בשעה המתאימה לאזור הזמן בו המשתמש נמצא.

במחשבי Windows XP הקלקה כפולה על השעון תאפשר לכם לראות את אזור הזמן, ואם התקנתם את העדכון הזה אז גם תוכלו לבחור להפעיל את תצוגת שעון הקיץ. כיוון שקבעו את מועדי שעון הקיץ בישראל למספר שנים הדבר איפשר לעדכן את המועדים הללו במערכת ההפעלה, וניתן לעשות שימוש בשינוי אזור הזמן לשעון קיץ. (או יותר נכון בשינוי התצוגה של השעה)

במידה ותפעילו את האופציה הזו, תוכלו אף לבחור לסנכרן את שעון המחשב שלכם מול שעונים בשרתי אינטרנט ייעודיים, שבד”כ מסנכרנים את השעה מול שעון UTC אטומי מדויק.

כך או אחרת, זיכרו להזיז את השעון שלכם במוצאי שבת הקרוב. ביום ראשון ה- 27/09/2009 בשעה 2:00 בלילה יש להזיז את השעון כך שתהיה השעה 1:00.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה