יום ראשון, 13 בספטמבר 2009

מה לתקשורת מחשבים וליונה הממוצעת

בימיה הראשונים של הרשת הונהגה שיטה של הגשת RFC – Request for comment או בעברית “בקשה להערות”. הכוונה היא שמי שהמציא פרוטוקול חדש ורצה להנהיגו בתקן, הגיש אותו לקהילת המפתחים לצורך קבלת הערות ולהפיכתו לתקן. מנהג זה ממשיך עד היום אל מול IETF - The Internet Engineering Task Force שהוא הגוף ההנדסי של רשת האינטרנט.

כך בעצם הונח היסוד לפיתוח תקשורת המחשבים כפי שאנו חווים אותה כיום.

אני מניח שגם מי שלא עוסק בתקשורת מחשבים, כבר שמע על TCP/IP, שהוא סט הפרוטוקולים לתקשורת מחשבים הסטנדרטי כיום.
סט הפרוטוקולים הזה מגדיר את שיטת העברת הנתונים בין מחשבים ללא תלות בחומרה, ועל ידי כך איפשר את תפוצתה הגדולה של רשת האינטרנט.  באמצעות שיטת התקשורת הזו מחשב המקושר לרשת ע”י כרטיס רשת יכול לתקשר עם מחשב המקושר באמצעות קו טלפון או להעביר נתונים למכשיר טלפון סלולרי.

מתוך סט הפרוטוקולים הזה ה-IP הוא הפרוטוקול האחראי על ניתוב המידע ממקום למקום. השיטה עד כדי כך מוצלחת שניתן להעבירה על כל חומרה. אפילו על יונים.

כן כן, בשנת 1990 הוגשה הצעה להעברת הפרוטוקול על גבי יונים. או בשמה הרשמי RFC 1149 - “העברת IP על גבי נשאים מעופפים”. אמנם ההצעה היתה כנראה מתיחה של 1 באפריל אבל נכנסה באופן רשמי למאגר ה- RFC. גם ההצעה RFC 2549 - “העברת IP על גבי נשאים מעופפים הכוללת הבטחת איכות השירות” (כן הבטחה ולא אבטחה) שהוגשה 9 שנים אח”כ נתקבלה באופן רשמי. (שוב ב-1 באפריל)

יחד עם זאת כפי שניתן לראות בהצעה המקורית ניתן לבצע את התקשורת ע”ג יונה ואף בוצע PING אמיתי שכזה בשנת 2001. למי שלא יודע PING הינה פקודת תקשורת בסיסית, המשמשת לוודא שאכן פרוטוקול ה- IP מוגדר כמו שצריך. הפקודה נקראת כך בגלל הצליל של מערכת סונאר אותה היא מחקה.

שימוש נוסף נעשה ביונים על מנת להוכיח שהסניקרנט עדיין יותר מהירה מרשת האינטרנט.  בתחילת החודש בוצע ניסוי בדרום אפריקה לאחר תלונות עובדים על מהירות הקו האיטי לגלישה. במהלך הניסוי הוצמד דיסק נייד  בגודל 4 GB לרגל של יונה והיונה נשלחה למשרד אחר של החברה במרחק 60 מייל. לאחר כשעה ושמונה דקות היונה הגיעה והחלו בהעלאת הנתונים חזרה למחשב. בסה”כ העברת המידע לקחה כשעתיים באמצעות היונה. בזמן זה הספיקו במשרד החברה להוריד 4% בלבד מהקובץ המקורי (כ- 160 MB)
סניקרנט – העברת מידע תוך שימוש בנעלי ספורט (סניקרס) ולא דרך הרשת. (כלומר העברה בדיסק נייד או דיסקט)

עם השנים היו לא מעט מסמכי RFC מצחיקים וכאלה שהוגשו ב 1 באפריל. רובם מושקעים מאוד. במידה ואתם מעונינים תוכלו לשלוח את שלכם ל- IETF עד אמצע מרץ. שימו לב שיש לנסח את ה- RFC כמקובל בכללי ההגשה הרשומים כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה