יום רביעי, 30 בספטמבר 2009

כמה עגול העיגול שלך?

זהו שמו של ספר שנראה מעניין על מתמטיקה והנדסת מכשירים.

האתר שיצרו להדגמת נושאים מהספר בהחלט מעניין.

הינה פה.

יום ראשון, 27 בספטמבר 2009

המקלדת בהא הידיעה

היא Optimus Maximus . זהו אין יותר מה להוסיף.

על כל מקש ישנו מסך קטן המראה את התמונה המתאימה לפעולה אותה יעשה המקש. למשל, כאשר לוחצים על Caps Lock יהפכו כל המקשים לאותיות לטיניות גדולות. המקלדת יודעת לבצע סט פעולות המתאים לתוכנה אותה הפעלנו. למשל, אם מפעילים משחק נראה סימנים המתאימים לפעולת המקשים.

ניתן לתכנת כל לחצן לבצע סט פעולות, להפעיל תוכנית ולהריץ סקריפט. ניתן להתאים את התמונה על כל מקש או על כולם ואף להריץ סרטון על פני מקש בודד. ניתן להציג סימנים מיוחדים, תווים ואף קוד למתכנתים על המקשים במידת הצורך.

כל זה תמורת סכום סימלי של $1599.99 באתר Think Geek.

יום שבת, 26 בספטמבר 2009

הייתם רוצים כזה כובע? ועוד ביפנית…

ערימת קישורים 27/9/2009

8 קילו 700 גרם. בערך………

רהיטים מוזרים

עולמו המוזר של טים ברטון.

תפוח חצי חצי

אם תהיתם למה אף פעם הוא לא עומד בפוסטרים אז מסתבר שמתיו מקונהיי לא יכול לעמוד ישר.

קצת קוביות קרח בצורות שונות

מה מליון עכבישים יכולים לעשות (יצירתי מאוד)

סוסים מדהימים מענפים

מה אפשר לעשות עם כמה דולרים

פחית הקולה העתידית

חיפושית בשלט רחוק. מטריד משהו

עשה זאת בעצמך - מערכת קולנוע ביתי

יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

שעון החורף כבר כמעט כאן

אז איפה תהיו במוצאי השבת הקרוב? אני מזיז את השעון. לרוב האנשים הזזת השעון הינה עניין של כיוון מספר שעונים בבית לפני שהולכים לישון. לאנשי הסיסטם (מנהלי מערכות) שבינינו זהו לילה לבן. או לפחות לחלק מאיתנו.

הזזת המועדים של המעבר לשעון הקיץ משנה לשנה הקשתה בעבר לקבע במערכות המחשב את הזזת השעון באופן אוטומטי, ועד היום בהרבה מערכות יש צורך של השבתה מלאה למשך שעה על מנת להזיז את השעון אחורה במעבר לשעון חורף.

קחו למשל פעולה פשוטה של משיכת כסף מכספומט. נניח שמשכתי את הכסף בשעה 1:30 בלילה וב- 2:00 הזיזו את השעון אחורנית כלומר ל- 1:00. ואז הפקדתי חזרה את הכסף ב- 1:01. נוצר מצב אבסורדי שבו אקבל ריבית על כסף שלא היה בחשבון.  אני מניח שהבנקים מתיחסים לבעיה הזו וישנו פתרון לסוגיה. ובעצם מדובר פה רק בחישוב של סכומי כסף, שניתן לפתור אותו די בקלות.

אבל מה קורה אם מדובר במערכת מצילת חיים? מה אם הייתי אמור לתת לחולה תרופה וכיוונתי את המערכת האוטומטית לעשות זאת בין השעות 1:00 ל- 3:00 ובאמצע הפעולה אנשי המחשוב הזיזו את השעון אחורה? החולה יקבל את התרופה לשעה נוספת.

לצורך כך עושים שימוש באזורי הזמן. השעון העולמי הנקרא Coordinated Universal Time או UTC משמש לצורך קביעת השעה הגלובאלית. שעון זה מותאם לסיבוב כדה”א סביב עצמו במרווח של עד 0.9 שניה. כיוון שמהירות הסיבוב של כדה”א יורדת עם חלוף הזמן, אנו שומעים מידי כמה שנים על הזזת השעון בשניה. זמן ה- 0 נקבע בגריניץ’ ומכאן השימוש במושג GMT - Greenwich Mean Time. פה בישראל אנו באזור זמן - GMT+2, כלומר גריניץ’ ועוד שעתיים. שעון הקיץ הופך אותנו למעשה ל- GMT+3. טוב כל זה מוכר וידוע אבל לא פותר את הבעיה של הזזת השעון.

פה נכנסת למשוואה עובדה קטנה שתמיד נוטים לשכוח. שעון הקיץ הוא בעצם כלי שאנו המצאנו. הלא כדור הארץ לא נע קדימה או אחורה ומדלג על שעה, כאשר אנו מזיזים את השעון, ולמעשה אין כל משמעות לשעון הקיץ מלבד זו שאנו נותנים לו. לראיה, בכל ארץ מזיזים את השעון במועד אחר, ובכל זאת כולנו יודעים להוסיף או להוריד את השעות הנדרשות, כאשר יש צורך בכך. כלומר אזורי הזמן הם עניין של תצוגת השעון יחסית ל- UTC ולא באמת העלמנו או הוספנו שעה. אנו בוחרים להתיחס לשעה 5:00 כאילו היא 6:00. כלומר כל העניין הוא בעצם לא מה המיקום הפיזי ביחס לסיבוב כדה”א סביב עצמו, אלא מה השעה שהשעון שלנו מראה.

העובדה הזו משנה את כל התמונה. כי בעצם ע”י השארת שעון המחשב הפנימי כפי שהוא (כלומר מותאם לשעה ב- UTC) ושינוי התצוגה כך שתוסיף שעתיים או שלוש על פי הצורך, אנו מאפשרים למערכות המחשב לקבוע חתימת זמן שאינה משתנה על גבי הנתונים. כאשר המערכת נדרשת להציג אותם היא מציגה לנו אותם בשעה המתאימה לנו. שיטה זו מאפשרת לכל מחשב בעולם להציג את הנתון בשעה המתאימה לאזור הזמן בו המשתמש נמצא.

במחשבי Windows XP הקלקה כפולה על השעון תאפשר לכם לראות את אזור הזמן, ואם התקנתם את העדכון הזה אז גם תוכלו לבחור להפעיל את תצוגת שעון הקיץ. כיוון שקבעו את מועדי שעון הקיץ בישראל למספר שנים הדבר איפשר לעדכן את המועדים הללו במערכת ההפעלה, וניתן לעשות שימוש בשינוי אזור הזמן לשעון קיץ. (או יותר נכון בשינוי התצוגה של השעה)

במידה ותפעילו את האופציה הזו, תוכלו אף לבחור לסנכרן את שעון המחשב שלכם מול שעונים בשרתי אינטרנט ייעודיים, שבד”כ מסנכרנים את השעה מול שעון UTC אטומי מדויק.

כך או אחרת, זיכרו להזיז את השעון שלכם במוצאי שבת הקרוב. ביום ראשון ה- 27/09/2009 בשעה 2:00 בלילה יש להזיז את השעון כך שתהיה השעה 1:00.

יום שלישי, 22 בספטמבר 2009

משחקי נוסטלגיה

כן כן, היו לא מעט משחקים שווים ב- 20 השנים האחרונות. האתר Remain in play מציע אותם להורדה בחינם.

יום שני, 21 בספטמבר 2009

לתת למידע למצוא אותך בעצמו

אני חייב להודות, שמאז שכתבתי על RSS פה בבלוג, עברתי לעשות בו שימוש יותר ויותר נרחב. למי שלא זוכר מה זה RSS אני מציע שיקרא את ההסבר שכתבתי. באופן אישי אני עושה שימוש ב- Google Reader על מנת לקבל את המידע, אולם מטרת הפרסום הזה אינה לשווק את Google Reader, אלא להדגים לכם כיצד השימוש ב- RSS מקל על קבלת המידע שאותו אוהבים.

אז מה הרעיון? בכל אתר שאני מוצא שמוצא חן בעיני המעדכן את המידע שלו באופן שוטף, אני בודק אם ישנו סימן של הזנת RSS המופעלת באתר. להלן דוגמא כיצד נראה הסימן

ב- FireFox 3 FFRSS

וב- Internet Explorer 8 IERSS .

במידה ויש הזנה כזו אני נרשם אליה, ומאותו רגע כל פרסום חדש בבלוג/אתר מגיע אליי ישירות ל- Reader. די דומה לעיתון גדול המכיל רק את הכתבות שמעניינות אותי, והממשק עצמו מזכיר מאוד דואר אלקטרוני.

חשוב לזכור – אין צורך לקרוא את כל הידיעות והפרסומים שמקבלים.

בהתחלה עוד ניסיתי לקרוא את כולן או לפחות לעבור על כל הכותרות, אבל מהר מאוד גילית שזה ממש בלתי אפשרי. יחד עם זאת היתרון הגדול של Google Reader הינו החיפוש בתוך כל הודעות ה- RSS שקיבלתי. ניתן די בקלות למצוא כל ידיעה שהתקבלה ע”י ה- RSS ולכן אם אני מחפש נושא מסוים קל מאוד למצוא אותו.

באופן אישי אני מעדיף לעשות שימוש בדפדפן FireFox בעיקר בגלל כל התוספות שיש לו, אבל גם בגלל שהוא מאפשר לבחור כיצד רוצים להירשם להזנת ה- RSS. ניתן פשוט לבחור בו גם ב- Google Reader וכפי שהבנתם אני כבר עמוק בפנים.
אחת התוספות הנוחות שיש ל- FireFox  הינה Better Greader. התוספת הזו מאפשרת לבצע מספר שינויים בהתנהגות של Google Reader אולם מכל אלה השינוי המהותי עבורי הוא צביעת כל אתר בצבע שונה וכך קל יותר להבדיל בין אתר לאתר.

על מנת שתוכלו לראות איך כל זה נראה מקרוב אני מצרף צילום מסך. כן, יש שם 224 ידיעות שלא נקראו.

Greader

מתכונים חסכוניים בנייר

הבלוג One Page Cookbook כשמו כן הוא, ספרי מתכונים של עמוד אחד. להורדת העמוד
בכל ספר יש לפחות 10 מתכונים וברובם 1000. כן, בעמוד אחד.

בכל עמוד ישנן הוראות הכנה בסיסיות אותן יש לבצע על מרכיב אחד או יותר מכל טור המופיע בעמוד.
הרעיון במתכונים הוא ללמוד לבשל במקום ללמוד להעתיק את המתכונים. ע”י הכרת אבני הבניין של כל מתכון קל להכין ולגוון במאכלים. גם אם לא ממש תבשלו משהו מהמתכונים שווה להבין את לב הרעיון.

רמקין צ’ניי, כותב הבלוג, הינו ממוצא הודי ואכן רוב רובו של האתר מכיל מתכונים הודיים. כמובן שניתן למצוא באתר גם את כל סודות המטבח ההודי על 5 עמודי A4. אבל יש באתר גם ספרים אחרים כגון מקסיקני, איטלקי, סיני ומיקרוגל. מי שיחפור עמוק ימצא בין היתר פיצות, חמוצים, פנקייק ו- 1001 בוריטוס.

כל העמודים מוגשים בפורמט קל להדפסה.

יום שבת, 19 בספטמבר 2009

הפירמידה של מרסלו בזוס

מרסלו בזוס אסף מטבעות של פני במשך 35 שנה. אכן יש עדיין ארצות שלא זרקו את מטבע ה”אגורה”. פני הוא מטבע של סנט אחד. 
כאשר חמו נפטר מסרטן הוא החליט לעשות משהו ע”מ לעורר את המודעות לנושא ובנה את הפירמידה. הפירמידה בנויה מכ- 280,000 מטבעות. הינה התוצאה:

יום ראשון, 13 בספטמבר 2009

ערימת קישורים 13/9/2009

הינה דגלי העולם עשויים מאוכל וגם סנדוויצ’ים לכל טעם.

עט מיוחד לציירים המאפשר בחירת הצבע ישירות מהאוביקט

מכונות לממכר מוצרים שונים 

רובוטים ישנים בכל הגדלים

עיזים גמדיות, חזירים מיני גמדיים ובכלל אתר שלם של חיות מחמד

איך מדינות בוחרות באיזה צד לנהוג

מה לתקשורת מחשבים וליונה הממוצעת

בימיה הראשונים של הרשת הונהגה שיטה של הגשת RFC – Request for comment או בעברית “בקשה להערות”. הכוונה היא שמי שהמציא פרוטוקול חדש ורצה להנהיגו בתקן, הגיש אותו לקהילת המפתחים לצורך קבלת הערות ולהפיכתו לתקן. מנהג זה ממשיך עד היום אל מול IETF - The Internet Engineering Task Force שהוא הגוף ההנדסי של רשת האינטרנט.

כך בעצם הונח היסוד לפיתוח תקשורת המחשבים כפי שאנו חווים אותה כיום.

אני מניח שגם מי שלא עוסק בתקשורת מחשבים, כבר שמע על TCP/IP, שהוא סט הפרוטוקולים לתקשורת מחשבים הסטנדרטי כיום.
סט הפרוטוקולים הזה מגדיר את שיטת העברת הנתונים בין מחשבים ללא תלות בחומרה, ועל ידי כך איפשר את תפוצתה הגדולה של רשת האינטרנט.  באמצעות שיטת התקשורת הזו מחשב המקושר לרשת ע”י כרטיס רשת יכול לתקשר עם מחשב המקושר באמצעות קו טלפון או להעביר נתונים למכשיר טלפון סלולרי.

מתוך סט הפרוטוקולים הזה ה-IP הוא הפרוטוקול האחראי על ניתוב המידע ממקום למקום. השיטה עד כדי כך מוצלחת שניתן להעבירה על כל חומרה. אפילו על יונים.

כן כן, בשנת 1990 הוגשה הצעה להעברת הפרוטוקול על גבי יונים. או בשמה הרשמי RFC 1149 - “העברת IP על גבי נשאים מעופפים”. אמנם ההצעה היתה כנראה מתיחה של 1 באפריל אבל נכנסה באופן רשמי למאגר ה- RFC. גם ההצעה RFC 2549 - “העברת IP על גבי נשאים מעופפים הכוללת הבטחת איכות השירות” (כן הבטחה ולא אבטחה) שהוגשה 9 שנים אח”כ נתקבלה באופן רשמי. (שוב ב-1 באפריל)

יחד עם זאת כפי שניתן לראות בהצעה המקורית ניתן לבצע את התקשורת ע”ג יונה ואף בוצע PING אמיתי שכזה בשנת 2001. למי שלא יודע PING הינה פקודת תקשורת בסיסית, המשמשת לוודא שאכן פרוטוקול ה- IP מוגדר כמו שצריך. הפקודה נקראת כך בגלל הצליל של מערכת סונאר אותה היא מחקה.

שימוש נוסף נעשה ביונים על מנת להוכיח שהסניקרנט עדיין יותר מהירה מרשת האינטרנט.  בתחילת החודש בוצע ניסוי בדרום אפריקה לאחר תלונות עובדים על מהירות הקו האיטי לגלישה. במהלך הניסוי הוצמד דיסק נייד  בגודל 4 GB לרגל של יונה והיונה נשלחה למשרד אחר של החברה במרחק 60 מייל. לאחר כשעה ושמונה דקות היונה הגיעה והחלו בהעלאת הנתונים חזרה למחשב. בסה”כ העברת המידע לקחה כשעתיים באמצעות היונה. בזמן זה הספיקו במשרד החברה להוריד 4% בלבד מהקובץ המקורי (כ- 160 MB)
סניקרנט – העברת מידע תוך שימוש בנעלי ספורט (סניקרס) ולא דרך הרשת. (כלומר העברה בדיסק נייד או דיסקט)

עם השנים היו לא מעט מסמכי RFC מצחיקים וכאלה שהוגשו ב 1 באפריל. רובם מושקעים מאוד. במידה ואתם מעונינים תוכלו לשלוח את שלכם ל- IETF עד אמצע מרץ. שימו לב שיש לנסח את ה- RFC כמקובל בכללי ההגשה הרשומים כאן.

יום שבת, 12 בספטמבר 2009

מחווה ל- 8 ביט

להלן סרטון מחווה למשחקי העבר מימי הקומודור 64, נינטנדו ואטארי. המוסיקה כמובן ב- 8 ביט כמו שצריך.

מצאתי אותו בבלוג- puteraaladin שמצא אותו ב- Neatorama

שעון מעורר למחשב

קורה לפעמים שאני צריך לכוון לעצמי תזכורת לעשות משהו כשאני ליד המחשב. בלית ברירה אחרת מצאתי את עצמי לא פעם מכוון את הסלולרי שלי לצלצל, ותמיד הציקה לי השאלה אם אין איזו תוכנה שאפשר להפעיל.

לפני כחודש מצאתי תוכנה קטנה אבל שווה בשם המפתיע Alarm Clock.

ניתן לכוון תזכורות לפי תאריך ושעה, לכוון תזכורות חוזרות, ואף להפעיל ספירה לאחור.
ניתן לכוון את התוכנה להשמיע צפצוף, להפעיל כל קובץ על המחשב, לגשת לכתובת אינטרנט או אף לכבות את המחשב.

כל זה כמובן בחינם חינם.
בקיצור, שווה.

 

יום שלישי, 8 בספטמבר 2009

הכלב הגדול, הכלב הקטן, הדג ונקסי

הכלב הגדול והכלב הקטן הינם שני רובוטים שנועדו לבדוק כיצד ניתן להתקדם בתנאי קרקע שונים.
מסתבר שבאמת רגליים הן יותר עבירות מגלגלים וצמיגים. אכן הרכבים בעלי הרגליים מהסרט “האימפירה מכה שנית” כבר כאן.

הכלב הקטן:

הכלב הגדול:

והדג:

 

אם כבר פצחתי בסדרת רובוטים, אי אפשר לוותר על נקסי. רובוט חביב בעל תכונות אנושיות כמעט.

 

יום שני, 7 בספטמבר 2009

קצת מטורפים

אמנם כבר קישרתי לאתר הזה בכמה הזדמנויות, אבל אף פעם לא לעמוד הראשי.

אז הינה זה בא:

זהו, תיקנתי את זה!

יום רביעי, 2 בספטמבר 2009

ערימת קישורים 02/09/2009

בלוג הסולמות לחתולים וגם צעצועים לחתול החנון – כולל חתולים שחקני D&D

התוסף האולטימטיבי למצלמה

מישהו שכנראה קרא איך להכין מזגן תוצרת בית והבין לא נכון. הינה עוד אחד.

זה כבר גובל בעברינות

לאוהבי הפנטזיה למיניהם DragonCon

ולאוהבי מלאכת היד

וגם איך עושים יהלום

כן כן, זו הכותרת. לא איך חותכים יהלום, אלא איך ממש עושים יהלום. מדובר ביהלומים אמיתיים לכל דבר שמיוצרים במעבדה. הטכנולוגיה כבר כאן ואפשר ליצור יהלום מגרפיט תוך 4 ימים.

הינה הסרטון המסביר איך:

איך עושים אסלה

לפני שאתם מורידים את המים בפעם הבאה, הינה קצת מידע על הטכנולוגיה שמאחורי האסלה: